• Krausz Zoltán

Cégtulajdonosok: hősök, elégedettek és a várakozók. Te melyik vagy?


„Akár hiszel benne, hogy képes vagy rá, akár nem – igazad van!”

/Henry Ford/



Növekedjünk vagy sem? Ha igen, meddig és hogyan? Olyan kérdések ezek, amelyekkel sikeres vállalkozóként időről időre szembesülni fogsz. Hogy mit teszel, számos tényező – a piac, tőkelikviditásod, a strukturális innovációra való fogékonyságod, a kapcsolati hálód – egyaránt befolyásolják. A döntő szó azonban mindig a tiéd! Íme, néhány tulajdonostípus és az út, amelyet választanak.



Növekedési korlátok

A vállalkozók között, akik a tanácsomat kérik, meglehetősen nagy számban vannak, akiknek ez a gyűlöletes kifejezés sok fejfájást okoz. Legyen szó többszáz milliós, vagy éppen 1-2 milliárdos éves árbevételt elérő, 20-30, vagy 100 főt foglalkoztató gazdasági társaságok tulajdonosairól. A dilemma, amellyel szembesülnek, jórészüknél hasonló mintázatú.


A hős

Egyes tulajdonosok látják, hogy – amennyiben szintet lépnek – tovább haladhatnának cégükkel újabb csúcsok felé, csakhogy valami hiányzik. Érzik, hogy vállalkozásuk sorsfordító pillanathoz ért, belátják és felvállalják kétségeiket, és profi szakértő támogatását kérik.

Azt kérdezik előbb maguktól, később tőlem: vajon 3 milliárd forintos árbevételnél is képes leszek irányítani, kézben tartani a cégemet és annak működését? Ha már most is napi 14-16 órát dolgozom, mi lesz a magánéletemmel? Nem veszélyeztetem az eddig elért eredményeimet, a felhalmozott vagyonomat, a családom jólétét, társadalmi státuszomat, ha nagyot álmodok?

Aggályaikat mélyen átérzem, hiszen minden fontos döntés – még azok is, amelyekhez kellő körültekintéssel közelítenek – kockázatokkal jár, és mint ilyen, természetes, hogy félelmet szül.

Akik a tét mérlegelése után is folytatják vállalkozásuk fejlesztését: hősök. Minden sikeres magáncég tulajdonosának így kell magára tekintenie, hiszen feszült helyzetben is kiállt önmagáért, ambícióiért és a nehézségeket leküzdve sikerrel járt.

Az Unix, a Lipóti Pékség vagy az Oázis így tett. De az Apple is egy garázsból indult egykor, a világ egyik legnagyobb gyorsétterem-lánca, a McDonald’s szintén „együzletes” vállalkozásként kezdte pályafutását

Innentől az út kétfelé ágazik.



Az elégedett

Ügyfeleim második köre elfogadja cége jelenlegi árbevétel- és nyereségszintjét, és elégedett ezekkel. Ők „köszönik, jól vannak”. Ha – miután közösen végigmentünk valamennyi, a döntés meghozatala szempontjából releváns emberi és szakmai tényezőn – arra jutunk, hogy a mostani méret megtartása a helyes döntés, őket csak egy valamire bátoríthatom:

Éljék meg a sikereiket és alakítsanak ki olyan kontrollálható és időtálló szervezeti struktúrát, amely akár 10-20 éven át – vagy még tovább – is képes profitábilisan, és fenntarthatóan működni – biztosítva ezzel családjuk és alkalmazottjaik jólétét.


A várakozó

Az asztal másik oldalán ülő tulajdonosok harmadik csoportja esetenként a körülmények áldozatának tartja magát. Állítják, hogy megpróbálták növekedési-, vagy legalább nyereséget termelő pályán tartani nagyobb méret mellett is cégüket, de nem jött össze a dolog.

Vállalkozásuk eredményessége hullámzó, a tulajdonos-cégvezető jellemzően túlterhelt, a kollégák nem ritkán frusztráltak. Az ilyen üzletek nagy eséllyel idővel – a diszfunkcionális működésük miatt –veszteségessé válnak vagy hullámzóan nyereséges és nulla közeli eredményt produkálnak.

Amit nem vesznek észre ennek a típusnak képviselői, az az irányításuk alatt álló gazdasági társaságban meglévő, úgynevezett „stop-go” dinamika – azaz a növekvő és a stagnáló időszakok szabálytalan váltakozása – amely csaknem lehetetlenné teszi, hogy cégük lendületben maradjon.

Ezek a tulajdonosok jellemzően környezetüket, vagy egyéb, rajtuk kívülálló okokat sorolnak fel, amikor azt kutatjuk, mi áll az évek óta fennálló problémák hátterében. Egyesek a kollégáikat tartják alkalmatlannak, mások a partnereket. Olykor előfordul, hogy sikerül a probléma gyökeréig leásni és elindul egy fejlődési folyamat.


A szemlélet

A szintlépés kockázatos, akadályokkal kikövezett út. Növekedésre pedig csak azok a tulajdonosok képesek, akik saját környezetük alakítójaként látják magukat, akik nemcsak képesek szembenézni korlátaikkal, de akarnak és képesek szakítani korábbi rutinjukkal, és tudnak perspektívát váltani.

Ha ilyen cégtulajdonos vagy, minden okod megvan rá, hogy büszke légy magadra. Hogy miért? Mert tudatosan teszel a győzelmedért, és vállalod a felelősséget a hibáidért. A filmnek, amely vállalkozásod sikertörténetéről szól, te vagy a főszereplője.


A fenti három megbízó-típus tagjai felismerték ugyan korlátaikat, ám az utolsóként tárgyalt halmazba tartozók nem, vagy nem maradéktalanul fogadták el, hogy céljaik eléréséhez szembe kell nézniük az akadályokkal, legyenek ezek külsők vagy személyükhöz köthetők.

Vállalkozásból vállalatot építeni nehéz. Szó sincs róla azonban, hogy eleve elrendelt volna, ki képes rá és ki nem. A megfelelő, professzionális iránymutatással egy ilyen út alacsonyabb kockázattal és költségszinttel járható be. Ha benned is megérett a vágy, és elég volt már az elakadásokból és a várakozásból, tervezd meg tudatosan az indulást és vágj bele!

clean.png

Krausz Zoltán

vállalatépítési szakértő, tapasztalt befektetési és restrukturálási szakember; az elmúlt mintegy 20 évben tulajdonosi képviselőként, befektetőként, felső- és középvezetőként több vállalatot alakított át sikeresen.

 

Iratkozzon fel és küldök egy e-mailt, ha új tartalom jelenik meg.

Szeretne többet olvasni arról,
hogyan építhet sikeresen vállalatot?

pelda_1.png

Krausz Zoltán: vállalatépítési szakértők, válságmenedzser, tapasztalt befektetési és vállalatfejlesztési szakember; az elmúlt mintegy 20 évben tulajdonosi képviselőként, befektetőként, felső- és középvezetőként több vállalatot alakított át sikeresen.