• Krausz Zoltán

A gyémánt és az üveggyöngyök: hogyan ne veszítse el a fókuszt?

Amikor jobbnál jobb üzleti lehetőségekkel találkozik, és ezeket szeretné vállalkozásába integrálni, tegye fel a kérdést, hogy mindez mitől is veszi el az ön és kollégái energiáját, idejét. Számos cég azért nem jut el a benne rejlő potenciál csúcsáig, mert döntéshozóikat „elcsábítják” alaptevékenységükön kívüli lehetőségek (ezeket hívom üveggyöngyöknek). A cikkből megtudhatja, mi vezet ezekhez a helyzetekhez és mi a valós költsége e „kalandoknak” az ön életében.


Egy jó üzleti lehetőség csiszolásával valódi érték bontakozhat ki

Kezdjük egy közhellyel: az ön élete tele van lehetőségekkel! Ha egy sikeres vállalkozás tulajdonosa, megbecsülés övezi az eddigiekben elért eredményeit. Sikeresen felépített egy céget, amely egyfajta státuszt és jólétet biztosít önnek és családjának az életben. Ezt mások is látják és elismerik. Szinte hetente megtalálják kiváló és kevésbé kiváló üzleti lehetőségekkel. Számos igen vonzó közülük: egy gyors megtérüléssel kecsegtető projekt, egy vissza nem utasítható pályázat vagy éppen egy bajba jutott partner megvásárlása kedvező áron. Azt gondolja, vágjunk bele! Miért is ne? Hiszen megteheti. Rövid idő alatt 5-20-100 m Ft nyereséget is bezsebelhet. Rendelkezésére állnak a szükséges pénzügyi és humán erőforrások, melyek segítségével képes megoldani az esetlegesen felmerülő problémákat. És ez az a pillanat, amikor sokan letérnek az útról, mert megláttak egy üveggyöngyöt…


A ma professzionálisan, vállalatként működő cégek mind kis méretben kezdték. Idővel, kitartással és fókuszálással váltak belőlük sikeres vállalkozások, mint az Unix vagy az Oázis kertészet. Tudatosan vagy sem, rájöttek, hogy a kezdetekben cégük egy csiszolatlan gyémánt volt. Tudta például, hogy számos vállalkozás akár 5-7 évig is dolgozott saját stratégiájának, termékeinek, embereinek és működésének fejlesztésén, mielőtt elindult egy folyamatos, a piac által is látható, akár robbanásszerű növekedés útján? Állandó törődést, csiszolást igényelt akkor is, ha jók voltak az alapok. Több ügyfelemben az együttműködésünk során tudatosodik először, hogy minden idejük, figyelmük és pénzük, amit más – önmagukban vonzó – ötleteknek szentelnek, miként rontja saját esélyeiket a vállalkozásukban rejlő lehetőség kiaknázására.

KKV-ként úgy járhat be kimagasló növekedési utat, ha felismeri, mely tevékenységben és piaci szegmensben válhat nagyságrendileg sikeresebbé, mint a többi- szereplő, majd ezt követően, megtartja a fókuszt a megvalósítás során. Ez jellemzően egy bizonyos tevékenység sikeres csiszolgatását jelenti éveken, évtizedeken keresztül. Csak a nagyvállalatok tehetik meg, hogy párhuzamosan allokálják évekig a szükséges erőforrásokat azon üzletágakhoz, amelyek remek potenciállal bírnak, azonban az esetek több mint felében ebbe ők is belebuknak.


Több mint 30 éves az a Michael Porter stratégával folytatott interjú, amelyben leírja a hátterét, hogy miért bukik meg a vállalati diverzifikációk több, mint fele. Ilyen volt a Coca-Cola kevésbé híres belépése a bor világába, az azóta elsüllyedt Kodak elfelejtett terjeszkedése a gyógyszeriparba.

Középvállalatként jellemzően egy, ritkán kettő stratégiai lehetőséget képes sikeresen kiaknázni. A megbízóim gyakran egyszerre 3-4, vagy még ennél is több lehetőségen dolgoznak, így a közös munkák egyik első mérföldköve, hogy kiválasszuk a gyémántot a számos üveggyöngy közül, utóbbiakat pedig a helyükre pakoljuk (ez jelenthet külön cég létrehozását dedikált alkalmazottakkal, eladást, megszüntetést, stb.).


A múltban egy ügyfelem sikeres szervízcéget vezetett, amely versenytársaihoz képest kimagasló eredménnyel működött. Kínálkozott a lehetőség, hogy egy bajba jutott gyártó partnerét kedvező áron felvásárolja, ami akkor jó ötletnek tűnt. A gyártás ebben a szektorban ugyanakkor merőben más működési jellemzőkkel és kultúrával bírt, mint a szervízelés. Ahhoz, hogy esélye legyen ezen elvárásoknak megfelelni, legjobb emberei idejét kellett megosztani. Ez oda vezetett, hogy a szervízelésben végbemenő trendek követésére nem maradt energiája, így lemaradt a versenyben, miközben a gyártási tevékenységben sem tudta pozícióját erősíteni.


De ha ez ennyire egyértelmű, miért könnyű ebbe a csapdába esni?

Az egyik ok, hogy a korszellem és a jó értelemben vett vállalkozói virtus szembe megy ezzel a gondolkodással. Ki ne akarna izgalmas, új utakon járni vagy megmutatni, hogy más területeken is sikeres? Vagy éppen sok cégből álló birodalmat építeni?

A másik, hogy nemet mondani nehéz. Hiszen ott van a lehetőség, szemmel láthatóan vonzó, mondhatni bolond lenne kihagyni. De az igazi kérdés nem az, hogy a kínálkozó alkalom vonzó-e vagy sem! A valódi kérdés az, hogy mibe kerül egy ilyen gyors – vagy elhúzódó – „kaland”, mitől veszi el figyelmét és energiáját (jellemzően nem csak az önét, hanem az alaptevékenységben dolgozó kollégáét is).

Steve Jobs mondta egyszer: „Legalább olyan büszke vagyok azokra a dolgokra, amiket nem tettünk meg, mint amiket megtettünk. Az az innováció, ha valaki akár 1000 dologra is nemet tud mondani.” Jobs pontosan tisztában volt azzal, hogy mi az Apple alaptevékenysége, amelyben utcahosszal megelőzheti versenytársait.


Önnek is érdemes időt szánnia erre, így sok – egyébként költséges – döntéstől kímélheti meg magát a jövőben.

Javaslom, írja össze, hogy mik azok a projektek, üzletágak, ötletek, amelyekkel aktuálisan foglalkozik a cégében. Fordítson erre egy-két nyugodt órát, ami talán az Ünnepek közeledtével nem is olyan nehéz. Ha több mint öt területet írt össze, próbálja meg őket csoportosítani, majd ezeket a csoportokat rangsorolni. A rangsor elejére azok kerüljenek, amelyeket a leginkább vonzónak tartj személyes és üzleti szempontból.

Remélhetőleg az aktuális tevékenysége benne van a Top 2-3-ban, ami alátámasztja azt, hogy azzal foglalkozik, amit szeret és egyben jövedelmező is. Egy ponton meg kell húznia azt a vonalat (nem csak képzeletben), amely felett található tevékenységek képezik cégének stratégiai fókuszát. A kimenet nem azonos vállalkozása stratégiájával, de jó közelítéssel megmutatja önnek, hogy a listájában mik a gyémántok és mik az üveggyöngyök.

A többi a professzionális megvalósításon múlik…

clean.png

Krausz Zoltán

vállalatépítési szakértő, tapasztalt befektetési és restrukturálási szakember; az elmúlt mintegy 20 évben tulajdonosi képviselőként, befektetőként, felső- és középvezetőként több vállalatot alakított át sikeresen.

 

Iratkozzon fel és küldök egy e-mailt, ha új tartalom jelenik meg.

Szeretne többet olvasni arról,
hogyan építhet sikeresen vállalatot?

Krausz Zoltán: vállalatépítési szakértők, válságmenedzser, tapasztalt befektetési és vállalatfejlesztési szakember; az elmúlt mintegy 20 évben tulajdonosi képviselőként, befektetőként, felső- és középvezetőként több vállalatot alakított át sikeresen.

ELÉRHETŐSÉGEK

©2020 by Velkei Richárd, Hungary.